Elektronikus ügyintézés - nyitólap

Pedagógiai munkánk alapja a humánum, az önmagunkkal és környezetünkkel szembeni igényesség, a kreativitás
és a nyitottság.

Szemléletünkben és tevékenységi rendszereinkben a gyermekközpontúság
a meghatározó. A tanulók képességeinek megfelelő legjobb eredmény elérésére, az egyéni bánásmód fejlesztésére törekszünk.

Az iskolából kikerülő tanulók szociálisan fejlett, edzett, egészséges, jó kommunikációs készséggel rendelkező fiatalok legyenek.

Szeretnénk megőrizni iskolánk kulturált környezetét és jól felszereltségét.

Ma a Holnapért Alapítvány 1%

Ökoiskola

Víz világnapja 

 

 

 

Madarak és Fák Napja

A Madarak és Fák Napja egy több mint száz éves hagyomány Magyarországon, melyet minden év május 10-én ünneplünk. A hagyomány célja, hogy felhívja a társadalom, különösen az ifjúság figyelmét az őket körülvevő élővilágra és a természetvédelem fontosságára. Az első Madarak és Fák napját a kor neves ornitológusa, Chernel István szervezte 1902-ben. Bár több mint száz év telt el, a természetvédelem fontossága azóta sem veszített jelentőségéből.

Iskolánkban ezen a jeles zöld napon tanítványainkkal madárodúkat helyeztünk ki a Gárdonyi épület előtti madárbarát iskolakertbe. Tóth Györgyi tanárnő előadásában hangsúlyozta a fák jelentőségét a földi ökoszisztémában és felhívta a figyelmet a madarakról való gondoskodás fontosságára. A rendezvényt színesítette Bakonyi Zsoltné tanárnő természetfotóiból rendezett kiállítás az iskolai aulában. Célunk a diákok természetvédelem iránti elkötelezettségének kialakítása, elmélyítése.

Hagyományteremtő ökoiskolai kezdeményezésünk, hogy a búcsúzó nyolcadikosok évvégén elültetik az osztály fáját. Ez az első lépése iskolafásítási programunknak. A program érdekében iskolánk Ma a Holnapért Alapítványa pályázatot nyújt be további fák, cserjék, kültéri padok, egyéb bútorzat, magas ágyások beszerzése érdekében. Terveink megvalósításához számítunk a tulajdonos önkormányzat és a szülők támogatására is.

Szántó Marianna
intézményvezető

 

Ragadozómadár az osztályban?

Az elmúlt hónapokban rendhagyó természettudományi tanóra keretében egy Harris Hawk (szalagos álölyv) segítségével ismerkedhettek meg az iskola tanulói a madarak testfelépítésével és a nappali ragadozómadarak jellemző vonásaival. A tanórákat Csákiné Dobos Laura, a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság oktatási referense tartotta.  Köszönjük az élménygazdag bemutatót és előadást!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VIZES ÉLŐHELYEK VILÁGNAPJA: TANÓRAI KERETEK KÖZÖTT A RAMSARI EGYEZMÉNYRŐL

Forrás: Bükki Nemzeti Park Igazgatóság – A vizes élőhelyek világnapja

 

A jeles nap alkalmából a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság Környezeti Nevelési Csoportja, valamint a Nógrádi Tájegység munkatársai a napokban működési területünk több oktatási intézményébe is ellátogattak, hogy tanórai keretek között tartsanak előadást a vizes élőhelyekről.

BNPI Környezeti Nevelési Csoportjának két oktatási referense, Erdei Nikoletta és Szűcs Erzsébet a jeles nap alkalmából Jászapáti, Mezőnagymihály, Eger és  Ózd 5 oktatási intézményében tett látogatást, ahol tanórai keretek között tartott előadást a vizes élőhelyeket érintő Ramsari Egyezményről, és a hatálya alá tartozó területekről. Az előadást követő foglalkozáson az Igazgatóság vizes élőhelyeit, valamint a hozzájuk kapcsolódó állatfajokat ismerhették meg a gyerekek játékos formában. A feladatok során a kisvizes élőhelyek sérülékenységéről, a kétéltűek életében betöltött fontos szerepéről, az aszályos évek és az inváziós fajok okozta veszélyekről is beszélgettek a gyerekekkel, de az is kiderült, hogy tulajdonképpen miért rombol a turista, ha kavicstornyokat épít a patakban. Regisztrációhoz kötött programunkon több mint 200 tanuló vett részt.

A vizes élőhelyek világnapja alkalmából meghirdetett programra a  Nógrádi Tájegység  munkatársainál a pásztói Zsigmond Király Általános Iskola is jelentkezett. Kilenc felsős és 3 alsós osztály vett részt az előadáson, ahol Dobosné Csáki Laura oktatási referens ismertette a Ramsari Egyezményt, a hazai vizes élőhelyeinket és az ott élő vízimadarainkat. Kiemelte az egyezményben jelölt Borsodi-Mezőséget, ami a BNPI működési területén található egyetlen ramsari terület. A résztvevők egy rövid videón megnézték a Ramsari Város címmel rendelkező Tata Öreg-tavának gazdag költöző madárvilágát is.
Az előadást követően a gyerekek és a pedagógusok a Nógrád vármegyében is előforduló kétéltűeket, hüllőket és halakat bemutató kiállításunkat tekinthették meg. A legtöbb diák messziről szemlélte a kiállított anyagot, de volt, aki hozzáért, felemelte, hogy minden jellemző részletét megnézze az adott fajnak. A nagyobb lányok még a királyfit is megpróbálták előcsalogatni a barna varangyból. A királyfi ugyan még várat magára, de úgy érezzük, hogy a vizes élőhelyek élőlényei és azok védelmének, megőrzésének fontossága megértő fülekre talált.

mátrafüredi Harkály Ház programjáról ITT olvashatnak.

Márton-napi vigadalom

A hosszú hétvége után majd’ két hetes őszi programsorozat vette kezdetét a „kis” iskolában.

Az alsó tagozatos tanulók megismerkedtek Szent Márton történetével, jócselekedeteivel, amit a gyerekek el is játszottak német óra keretén belül. Az iskola előkertjében a lehullott, színes falevelek rejtekében lúdtojásokat gyűjtöttek, illetve a Márton-napi hiedelmekről és népszokásokról szóló kártyákat is meg kellett találniuk, amiről utána beszélgettek is. A tanórákon libás alkotások készültek, amelyek az iskola faliújságát díszítik. 

Az Őszkóstoló alatt osztályszinten rengeteg finomságot kóstoltunk. A német idegennyelvet tanuló osztályok megismerték a német nyelvterületen élő emberek tradicionális Márton-napi süteményének receptjét, a Weckmann-t, amit otthon nagyon ügyesen, többen is elkészítettek. A sok édességet bizony le is kellett mozogni, így a Dunnabál nevezetű táncházban Elvira néni vezetésével szuper táncot jártak libás dalokra kicsik és nagyok.

Az őszi vigadalom egy fergeteges Márton napi lámpás felvonulással zárult péntek este, ahová iskolánk tanulói szülőkkel és nagyszülőkkel, ötletes lámpásokkal meneteltek városunk utcáin. A felvonulást libás zenék is színesítették,  amit a gyerekek énekkel és tánccal kísértek. Köszönjük, hogy ilyen sokan részt vettek a rendezvényen!

 

FUT a SULI – SPORTNAP 2022

A Zsigmond Király Általános Iskolában már a nyolcvanas évektől hagyomány, hogy  ősszel futóversenyt szervezünk. Ezt folytatva, idén október 15 – én került megrendezésre „Fut a Suli”  utcai futóverseny . A programhoz csatlakozott Pásztó Város Önkormányzata is. Így a hagyományos futóverseny mellé néhány kiegészítő program is csatlakozott.
A verseny reggelén, az iskola udvarán már 7 órától nagy előkészületek folytak a résztvevők fogadására. Szerencsére az időjárás a szebbik arcát mutatta ezen a napon. A versenyiroda asztalai előtt pillanatok alatt kígyózó sorok alakultak a nevezésre várva. Háromnegyed kilenckor Csépe Klaudia szülő vezetésével zenés bemelegítést végeztek a résztvevők.

Az első versenyszám az óvodások 200 méteres versenye volt. A nagy létszámra való tekintettel a fiúk és a lányok futamát külön kellett lebonyolítani.
Az alsó tagozatos tanulók és az óvatosabb szülők 1000 méteres távon mérték össze futó tudásukat.
A felső tagozatosok és a felnőtt korosztály egy 3000 méteres útszakaszt teljesített. Az egyéni versengések mellett a rendezők meghirdették a legnépesebb osztály díját is.
A célba beérkezők frissítő italt fogyaszthattak, eközben a versenyiroda összesítette az eredményeket. A legnépesebb osztály díjazottja az alsó tagozaton a 3. b osztály, a felső tagozaton az 5. a osztály lett.

Ugyancsak a hagyomány a futóversenyen, hogy a résztvevők között sporteszközöket, fődíjként pedig egy kerékpárt sorsolnak ki a rendezők.  A díjakat Farkas Attila polgármester, Szántó Marianna intézményvezető és Csetneki Ágota intézményvezető helyettes adta át.
A Fut a Suli szervezői ezúton is szeretnék megköszönni Pásztó Város Önkormányzata, az iskola Szülői Munkaközössége és  a Városi Rendőrkapitányság segítségét, támogatását.

Testnevelők Munkaközössége

Eredmények:
Óvodás fiúk:

  1. Józan Barnabás Hétpettyes Ovi
  2. Markó Levente Magyar Szentek Ovi
  3. Buda Attila

Óvodás lányok:

  1. Tóth Lia
  2. Tari Annamária
  3. Gortva Nóri

1-2. osztályos fiúk:

  1. Illés Bertold 3.c
  2. Zárai Ádám Budapest
  3. Molnár Mihály Kat. Isk.

 

1-2 osztályos lányok:

1. Szappan Mira 2.b
2. Nagy Lilla 3.a
3. Szabó Dorka 2.c

3-4 osztályos fiúk:
1. Kiss Boldizsár
2 .Zeke Zsombor
3. Markó Bálint

3-4 osztályos lányok:
1. Somay Kamilla 4.a
2. Dancsi Lili 4.c
3. Hajas Polett Kat. Isk.

5-6 osztályos fiúk:
1. Gyetván Bendegúz 5.a
2. Zsámok Nándor Kat. Isk.
3. Schmidt Barnabás 6. c

5-6 osztályos lányok:
1. Bedő Karina 5.a
2. Bognár Hanna 6. b
3. Varga Liza 5. a

7-8 osztályos fiúk:
1. Endrész Levente Kat. Isk.
2. Kelemen Zalán 8.a
3. Szabó Dominik 7.a

7-8 osztályos lányok:
1. Farkas Nóra 7.c
2. Nagy Janka Kata 8.b
3. Vass Viktória 7.a

 Felnőtt férfiak:
1. Andó Pier
2. Bodnár Attila
3. Fekete Ákos

Felnőtt nők:

1. Papp Ildikó
2. Szabó Andrea
3. Fekete Éva

 

Állatok Világnapja
október 4.

A Természettudományi Munkaközösség szervezésében idén a Help Mentőkutyás Alapítvány látványos bemutatójával emlékeztünk a jeles világnapra. Az önkéntesekből álló helyi szervezet lelkesen vett részt saját kutyusaival a rendezvényen. Számos érdekességet hallhattunk a kutyaidomítás folyamatáról, az őrző-védő kutyák kiképzéséről. Tanulóink csendben kísérték figyelemmel a hasznos információkat, a kutyák tudásának bizonyítékául szolgáló bemutatókat pedig kitörő örömmel fogadták. Láthattunk akadálypályán zajló ügyességi feladatokat, nyomkeresést, a kutyák fegyelmezetten figyelték gazdáik utasításait, mégis a személyvédelemre irányuló bemutató örvendett a legnagyobb sikernek.

 

 

Nemzetközi Hulladékgyűjtő Világnap
szeptember 23.

 

Tanulóink Technika és tervezés, valamint Etika tanórák keretén belül ismerkedhettek a hulladékgazdálkodás, valamint a szelektív hulladékgyűjtés és feldolgozás fontosságáról, látványos demonstrációs filmek, digitális tananyagok szemléltetésével. Az osztálytermekben, szaktantermekben a hulladékgyűjtők mellé kihelyezésre került Hétvári Andrea ötletes verse, ezzel is ösztönözve diákjainkat a szelektív hulladékgyűjtés szabályaira.

Intézményünk mindkét épületében kialakítottunk szelektív hulladékgyűjtő szigetet, melyet a Világnap alkalmából vehettek birtokukba tanulóink.

 

 

Ózon Világnapja
szeptember 16.

 

A világnap létrejöttének előzménye, 1987. szeptember 16-án 46 ország írta alá az ózonréteg védelmét szolgáló montreali jegyzőkönyvet. Intézményünk tanulói természettudományi tanórákon ismereteket szerezhettek Földünk ózonpajzsának jelentőségéről, elvékonyodásának körülményeiről, következményeiről. Az ózon bomlását felgyorsítják a magas légkörben felhalmozódó halogénezett szénhidrogének, melyeket szórópalackok vivőgázaként használunk mindennapjainkban. A légkör, és ózonpajzsunk megóvása érdekében figyelemfelkeltő plakátok készültek, valamint felhívást tettünk közzé a diákok számára.

 

 

„HÁTIZSÁKBAN AZ ERDŐ”

Iskolánk 3.a osztálya pályázott és nyert! Irány a természet!

 

Pályázat témája: Hátizsákban az erdő (kirándulásokhoz, terepi foglalkozásokhoz használható módszertani segédlet: eszközök + foglalkozás tervek)

Pályázat kiírója: Országos Erdészeti Egyesület (OEE)

Pályázók köre: Magyarországon működő alapfokú köznevelési intézmények (beleértve az egyházi, önkormányzati és alapítványi fenntartású intézményeket is)

Célcsoport: 6-14 éves diákok

Pályázat részletes leírása:

A „Hátizsákban az erdő” módszertani gyűjteménnyel szeretnének ablakot nyitni a természet csodáira, az élmény útján történő oktatás technikájára. Cél, hogy a  pályázat útján elnyert eszközök és leírások segítségével mi pedagógusok saját magunk is képesek legyünk élményteli foglalkozásokat tartani, akkor is ha esetleg nem állna módunkban ellátogatni egy erdészeti erdei iskolába. A hátizsákban található terepi eszközök mind a tapasztalati úton történő tanulást szolgálják és számos új játék, feladat, foglalkozás épülhet rájuk.

Az öröm pillanatai képekben:

             

3.a osztály tanulói és a Tanitó nénik (Stefán Istvánné, Márton Gabriella)

 

 

 

„Egy a természettel” Vadászati és Természeti Világkiállítás rendezvénysorozat

A Zsigmond Király Általános Iskola tanulói ősszel is rész vettek iskolán kívüli, fenntarthatóságra nevelő foglalkozásokon.

Az „Egy a természettel” Vadászati és Természeti Világkiállítás rendezvénysorozatához kapcsolódó vidéki ismeretterjesztő programokhoz, mint Ökoiskola kapcsolódtunk. Ezen időszak alatt két különböző múzeumba jutott el 1007 diák. A rejtelmes rengeteg-erdőmentő küldetés című kiállításnak és kalandjátéknak a Magyar Mezőgazdasági Múzeum adott otthont.

A játék során a gyerekek találkozhattak az erdők-mezők számos különleges lakójával.

Hatvanban, a Széchenyi Zsigmond Kárpát-medencei Magyar Vadászati Múzeumban egy ismeretterjesztő és természettudományi kiállítás megtekintése után, vadászkutya bemutatón vettek részt a diákjaink.

Az iskolán kívüli környezeti nevelés a saját élményeken keresztül maradandóbb hatású: az élményszerzés során a gyermek részesévé válik a tevékenységnek, így a saját élmény érzelmi kötődéshez vezet. Ez azért fontos, mert azt tudjuk megvédeni, amit ismerünk, és azt akarjuk megvédeni, amit szeretünk.