Elektronikus ügyintézés - nyitólap

Pedagógiai munkánk alapja a humánum, az önmagunkkal és környezetünkkel szembeni igényesség, a kreativitás
és a nyitottság.

Szemléletünkben és tevékenységi rendszereinkben a gyermekközpontúság
a meghatározó. A tanulók képességeinek megfelelő legjobb eredmény elérésére, az egyéni bánásmód fejlesztésére törekszünk.

Az iskolából kikerülő tanulók szociálisan fejlett, edzett, egészséges, jó kommunikációs készséggel rendelkező fiatalok legyenek.

Szeretnénk megőrizni iskolánk kulturált környezetét és jól felszereltségét.

Ma a Holnapért Alapítvány 1%

Szünidei barangolás Erdélyben – 2017

Szünidei barangolás Erdélyben

[Képekben]

A tanév végén a Rákóczi Szövetség helyi szervezete, diákok és hozzátartozóik, valamint pedagógusok részvételével, az Arany János és Szent László-emlékév jegyében, egy ötnapos körutazást tett Erdélyben és a Partium egyes városaiban.

Kirándulásunk első állomása Arad volt, ahol a Vesztőhelynél megemlékeztünk az 1848-49-es szabadságharc leveréséről és az ott kivégzett honvédtábornokokról. Ezt követően felkerestük Dél-Erdély leghíresebb búcsújáróhelyét, a máriaradnai kegytemplomot. Marosillyén, a közelmúltban történt felújításnak köszönhetően megtekinthettük Bethlen Gábor erdélyi fejedelem szülőházát. A történelmi Erdélybe érkezve, a Maros völgyében, Kőműves Kelemen magas Déva várának látványa fogadott minket. A várrom bebarangolása után rövid városnéző séta következett a nagy múltú fejedelmi kastély épületéhez, a Magna Curiához, melyet Bethlen Gábor építetett. Ezt követően az első szálláshelyünkre, Vajdahunyadra utaztunk, ahol három éjszakát töltöttünk.

Túránk második napján először az 1479-es kenyérmezei csata győzelmére állított emlékhelyet kerestük fel, melynek főhőse a legendás hírű törökverő, Kinizsi Pál volt. Következő úti célunk az UNESCO-védelem alatt álló kelneki vár volt. A 13. századból származó, szász nemesi család által építetett erődítmény idilli hangulata szinte minden látogatót rabul ejt. Szászsebesen, az egykor gazdag középkori városka evangélikus templomában egy gyönyörű reneszánsz szárnyas oltárt tekinthettünk meg. Elsétáltunk az erődtemplom közelében található a Szapolyai-házhoz is, amelyben 1540-ben elhunyt Szapolyai János, Magyarország királya. A Déva és Szászváros közt fekvő kis falu, Piski határában állt egykor a Sztrigy folyó felett az a stratégiai jelentőségű híd, melyet 1849. február 9-én Bem József altábornagy csapatával, „Ha elvész a híd, elvész Erdély” jelmondattal a császári katonákkal szemben sikeresen megvédett. A piski csata emlékét, a helyi vasúti csomópont mellett található református templom kertjében felállított emlékoszlop őrzi, melyhez mi is ellátogattunk.

A harmadik nap programját Hátszegen, a dinoszauruszokról híres egyetemi múzeum felkeresésével kezdtük, majd Demsus középkori templomát tekintettük meg, mely Erdély egyik legérdekesebb és sokak szerint Románia egyik legrégebbi ortodox temploma. Bertold faluban egy kis fotószünet erejéig tovább ismerkedtünk Erdély dinoszauruszaival, majd Hátszeg közvetlen közelében megnéztük az ország elsőként alapított bölényrezervátumát is. Zeykfalván, a kertek alatt barangolva értük el a település 13. századi román stílusú templomát, melynek belsejét 15. századi freskók borítják. Rég várt látogatást tettünk Vajdahunyadon, a Hunyadiak gótikus-reneszánsz várkastélyában, mely a történelmi Magyarország legimpozánsabb és legjobb állapotban megmaradt vára. A nagy múltú várkastély megtekintése során felidéztük Zsigmond Király, iskolánk névadójának dél-erdélyi látogatásának emlékét is.

Az erdélyi barangolásunk csúcspontját a negyedik nap jelentette, amikor a hajdani Erdélyi Fejedelemség egykor gazdag, virágzó fővárosát, az erdélyi érsekség székhelyét, Gyulafehérvárt néztük meg. A város egyik jelképének számító Szent Mihály-székesegyházban nyugszanak a Hunyadiak és az erdélyi fejedelmek hamvai. A gyulafehérvári szabadidős programot követően Nagyenyedre utaztunk, ahol a híres Bethlen Gábor Kollégium található. Útban a csodálatos Székelykő alatti falu, Torockó felé egy kis séta közepette örökítettük meg a Kőközi-szorosban a mesés tájat. Torockóra érve, mely sokak szerint Erdély legszebb települése, megebédeltünk a helyi Szarvas Vendéglőben és azt követően a Helytörténeti Múzeummal ismerkedtünk. Személyesen is megtapasztalhattuk, hogy a közelmúltban felújított főtéri házak méltón viselik az Európa Nostra díjat. Megörökítettük az unitárius település fölé magasodó hatalmas Székelykövet is, melynek formája miatt a torockói mondás szerint, a faluban kétszer kel fel a nap.

Az utolsó napon szálláshelyünkről, Aranyosgyéresről hazafelé indultunk.

Az autópályáról tökéletesen láthattuk a Tordai-hasadék legendás vonulatát is. Kőrösfőn, Pásztó testvérvárosában megálltunk egy kis időre, hogy tipikus erdélyi szuvenírekkel térhessünk haza, majd Király-hágón, Erdély kapujában egy kis fotószünetet tartottunk.

Nagyváradra érkezve megtekintettük az újonnan megnyitott és felújított nagyváradi várat, majd az Arany János-emlékév alkalmából ellátogattunk a költő szülőhelyére, Nagyszalontára. Az erdélyi körutazásunk végül Nagyvárad további kötelező látnivalóival zárult. A Szent László-emlékév jegyében felidéztük a város központjában, a Szent László téren a csodatévő király kultuszát, s még volt szerencsék megnézni a Püspöki Székházat is, melyet Románia legnagyobb és legszebb barokk templomaként tartanak számon.

Az ötnapos erdélyi barangolásunk során koszorúk és emlékszalagok elhelyezésével emlékeztünk nemzetünk hőseire és nagyjaira. Történelmi kirándulásunkról ez alkalommal is számtalan új élménnyel és ismerettel gazdagodva tértünk haza.

Ez úton is köszönjük a Rákóczi Szövetség támogatását.